//
מסורבים, דוח (2015)

דו"ח רופאים לזכויות אדם חושף כי בכחצי מהמקרים (47.5%) בהם הארגון מתערב, מוסרת המניעה עבור חולים שצריכים לצאת לטיפול מעזה או מהגדה המערבית.

דוח מסורבים: בעברית | באנגלית | בערבית

דו"ח מסורבים של רופאים לזכויות אדם (רל"א) חושף כי בכחצי מהמקרים (47.5%) בהם הארגון מתערב, מוסרת המניעה – לרוב מסיבות ביטחוניות – עבור חולים שצריכים לצאת לטיפול מעזה או מהגדה המערבית. הדו"ח מנתח את הפניות בהן טיפל הארגון במהלך שנת 2014 ומציג את האופן השרירותי שבו ישראל מגבילה את זכותם של תושבים פלסטינים לקבלת טיפול רפואי גם כאשר הוא עשוי להציל את חייהם.

במהלך השנה התקבלו ברל"א 246 פניות ממטופלים פלסטינים על רקע סירוב או עיכוב מתמשך במתן היתר. כל הפונים החזיקו בהתחייבות למימון הטיפול הרפואי. מניתוח הנתונים עולה כי רוב הפונים הם גברים (כ-80%), כמו כן למעלה ממחצית מהפניות (כ-56%) התקבלו מבוגרים בגלאי 18-45, ככל הנראה, בשל מדיניות של מניעה ביטחונית גורפת. כ-25% מהפניות הוגשו בשם ילדים מתחת לגיל 14. 24 מבין הפניות היו של חולי סרטן.

בכ-117 מקרים (47.5%), לאחר פניית רל"א, שלוותה במקרה הצורך בחוות דעת של רופאים מתנדבים, קיבלו המטופלים היתר מעבר. מה שמצביע על כך שמניעת ההיתר לא היתה מוצדקת מלכתחילה והביאה לעיכוב משמעותי בקבלת הטיפול הרפואי.

במהלך 2014 תיעד רל"א 15 מקרים של מטופלים פלסטינים מעזה, שזומנו לתחקור על ידי שב"כ כתנאי לבחינת בקשתם להיתר. בשני מקרים נרשמו הפרות בוטות של זכויות המטופלים, כולל חיפוש בפי הטבעת. במקרה אחר, התנו חוקרי השב"כ את יציאתו לטיפול של ראמי אבו ג'אמע בבית חולים בחברון, במסירת מידע לשב"כ. "אתה צריך לשרת את מדינת ישראל כדי שהיא תשרת אותך", נאמר לו.

מסורבים, דוח, רופאים לזכויות אדם

כריכת דוח מסורבים, רופאים לזכויות אדם, 2015

כתבות מומלצותהכל >