יום האסיר הפלסטיני 2015 - הצהרה משותפת

על ישראל להיענות לקריאות הבינלאומיות לכבד את זכויות הפלסטינים המוחזקים בבתי כלא בישראל ולחדול מעינויים. ב-17 באפריל 2015 מציינים פלסטינים ברחבי העולם את יום האסיר הפלסטיני, בסולידריות עם אלפי האסירים והעצירים הפלסטינים המוחזקים בבתי כלא בישראל, ביניהם קטינים, הנתונים לעינויים והתעללות.

כדי לציין יום חשוב זה, ארבעה ארגוני זכויות אדם – עדאלה, אל-מזאן, רופאים לזכויות אדם–ישראל, והוועד הציבורי נגד עינויים בישראל – מפרסמים הצהרה משותפת זו הקוראת לקהילה הבינלאומית לבקש מישראל להיענות ולקיים סטנדרטים והמלצות בינלאומיות להגנה והבטחת זכויות אסירים ועצירים פלסטיניים, בעת בו הולכים ומתרבים הדיווחים על עינויים ויחס אכזרי, בלתי-אנושי ומשפיל בישראל. האו"ם, בפרט, מופקד על פעולה למען טובת קטינים במצבי סכסוך, לרבות מניעת עינויים, יחס אכזרי, בלתי-אנושי ומשפיל.

מדיניות המעצר והכליאה

מאז שנת 1967 עצרה וכלאה מדינת ישראל יותר מ-800,000 פלסטינים מהשטחים הפלסטינים הכבושים. בכ-70% מהמשפחות הפלסטיניות, לפחות בן משפחה אחד נעצר, לצד כל ההשלכות החברתיות והפוליטיות הנובעות מכך. נכון לחודש מרץ 2015, 5,820 אסירים פוליטיים פלסטיניים, ביניהם נשים וקטינים, המוחזקים בבתי כלא הממוקמים בתוך ישראל, רובם תוך הפרת אמנת ג'נבה הרביעית.

מדיניות המעצר והכליאה של ישראל משמשת בחלקה הגדול ככלי פוליטי לדיכוי החברה הפלסטינית והידוק השליטה בה. מדיניות זו מיועדת לחבל בחיי היומיום ובמרקם החיים החברתי של הפלסטינים ולהכשיל את יכולתם להתנגד לכיבוש הישראלי על ידי הפיכת פעילויות והשתייכויות פוליטיות בסיסיות למעשים פליליים ונקיטה בשיטות כמו עינויים והתעללות כדי להפחיד ולאיים על יחידים וקהילות.

מעצרה של ח'אלדה ג'ראר ב-2 באפריל 2015 וצו המעצר המנהלי לששה חודשים ללא משפט ומבלי שהוגש נגדה אישום פורמאלי, משקפים את השימוש הגורף שישראל עושה בכלי המעצר המנהלי, כולל נגד נבחרי ציבור פלסטיניים, תוך הפרת זכויות אדם בסיסיות. יתר על כן, מעצר וכליאת פלסטינים תושבי עזה תחת חוק "לוחמים בלתי-חוקיים" הוא פסול; נוהל זה אינו עומד בדרישות החוק הבינלאומי ויש להפסיקו.

עינויים וקטינים עצורים

יום האסיר חל השנה בתקופה של דאגה מוגברת עקב העלייה הדרמטית בתלונות על עינויים המוגשות נגד שירות הביטחון הכללי (השב"כ) בישראל והשימוש בעינויים אשר מגמה זו משקפת. במהלך המתקפה הצבאית האחרונה של ישראל על עזה, נעצרו לפחות 98פלסטינים מעזה, מרביתם עברו עינויים והתעללות. עשרות אחרים מתושבי עזה נעצרו, חלקם עברו עינויים בים או נעצרו במחסום ארז בדרכם לקבל טיפול רפואי בבית חולים בישראל. בשנת 2014 הוגשו 59 תלונות על עינויים; זאת בהשוואה ל-16 ו-30 תלונות אשר הוגשו בשנים 2013 ו-2012. בנוסף, מדיניות החסינות על ביצוע עינויים עודנה ממשיכה. מתוך 860תלונות שהוגשו בין השנים 2001 ו-2014, לא נפתחה אפילו חקירה אחת על ידי הרשויות הישראליות.

קטינים פלסטינים מהווים אחת הקבוצות הפגיעות ביותר באוכלוסיית האסירים והעצירים הפלסטינים, הם נחשפים לנזק פסיכולוגי ופיזי אף במהלך תקופות מעצר קצרות יחסית. נכון לחודש פברואר 2015, 182 ילדים פלסטינים הוחזקו בבתי כלא ישראלים כ"אסירים ביטחוניים". בין 500 ו-700 ילדים מועמדים לדין מדי שנה בבתי דין צבאיים, בדרך כלל על "עבירה ביטחונית" של יידוי אבנים. צו צבאי מחודש ספטמבר 2014 המחייב שימוש בשפה סטנדרטית וביצוע הקלטות אודיו ווידיאו בזמן חקירות לצורך ראייה בבתי משפט אינו חל על עבירות ביטחוניות.

הקהילה הבינלאומית הפנתה זרקור על ההפרות החמורות של זכויות קטינים פלסטיניים בבתי כלא בישראל. דו"ח קידום מדיניות השכנות האירופאית על ישראל אשר פורסם בחודש מרץ 2015 מציין חששות ספציפיים עקב דיווחים על "קשירת עיניים, אזיקת ידיים מכאיבה, אלימות פיזית, מניעת מידע על זכויות חוקיות, התעללות מילולית, חיפושים גופניים בעירום ומעצר בתנאי בידוד במהלך חקירה." מסקנות ועדת האו"ם לזכויות אדם אשר פורסמו בנובמבר 2014 קבעו כי יישום הרפורמות על ידי הרשויות הישראליות לא היה אפקטיבי, כי קטינים נותרו חשופים למעצר וכליאה שרירותיים וכי נמנע מהם המיצוי המלא של זכויותיהם הפרוצדורליות החוקיות.

הקהילה הבינלאומית קראה לישראל שוב ושוב להתייחס לנושאים אלה, שקטינים פלסטיניים נחשפים אליהם במעצר. לפי דו"ח הדווח המיוחד של האו"ם לנושא עינויים מחודש מרץ 2015: "פגיעותם הייחודית של ילדים שנשללה חירותם מחייבת סטנדרטים גבוהים יותר והגנות רחבות יותר למניעת עינויים והתעללויות." ואולם, עד היום טרם חוקקה ישראל חקיקה האוסרת עינויים או מגדירה עינויים כפשע, כפי שישראל מחויבת על-פי אמנות האו"ם עליהן חתומה ישראל.

המלצות

ארבעת ארגוני זכויות האדם קוראים לקהילה הבינלאומית לדרוש כי ישראל תפעל לפי ההמלצות הבינלאומיות של האו"ם והאיחוד האירופי למען תתן מענה למצב המידרדר של זכויות עצירים ואסירים פלסטיניים ולסיים לאלתר את הפרותיה לחוק הבינלאומי. אנו דורשים כי ישראל תפסיק את השימוש במעצרים מנהליים כמנגנון הרתעה וענישה נגד החברה הפלסטינית ולהתערבות בתהליכים הפוליטיים שבה. אנו דורשים כי ישראל תחדל מעינויים וההתעללויות באסירים פלסטיניים ותפסיק את השיטות החמורות של מעצר וכליאת קטינים פלסטיניים, כולל ההתעללויות השוות לכדי עינויים ויחס אכזרי, בלתי-אנושי ומשפיל. אנו דורשים כי ישראל תבטל כל חקיקה מפלה המכוונת נגד זכויותיהם של הפלסטינים בבתי הכלא בישראל ותבטיח שקיפות ונטילת אחריות על ידי רשויות הביטחון והכליאה בישראל.

ארגונים חתומים:

עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל

מרכז אלמיזאן לזכויות אדם

רופאים לזכויות אדם–ישראל

הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל

הפרויקט הממומן על ידי האיחוד האירופי -
פרויקט משותף של עדאלה,
רופאים לזכויות אדם–ישראל, ואל-מיזאן (עזה)

כתבות מומלצותהכל >