בימים אלו כשהארץ בוערת חשוב להשמיע קול צלול וברור למען זכויות אדם

צילום: אקטיבסטילס

בימים אלו כשהארץ בוערת חשוב לנו להשמיע קול צלול וברור למען זכויות אדם.

בימים האחרונים אנו עדות ועדים לפגיעה חמורה בחייהם, בגופם ונפשם, רכושם וזכויותיהם של פלסטינים החיים תחת שליטה ישראלית, לירי מאסיבי של רקטות לעבר יישובים בישראל שכבר גבה מחיר בחיי אדם ולפשעי שנאה כלפי ישראלים ופלסטינים שגובים מחירים פיזיים ונפשיים.

הזכות לבריאות היא קודם כל הזכות לחיים – ואין אדם, קבוצה או לאום אשר יסכימו שחייהם יהיו הפקר, נחותים לחייהם של אחרים. בתקופה כזו הכרחי לשמור על הכללים הבסיסיים של זכויות אדם ואתיקה רפואית. חשוב להבטיח את הנייטרליות של הצוותים הרפואיים על מנת שאלו יוכלו לטפל בנפגעים. אנו מחוייבים בהגנה עליהם ועל חופש התנועה שלהם. על כוחות הבטחון הממוסדים לכבד את זכותם של האזרחים למחאה ולהמנע משימוש באלימות, ועל כלל הכוחות המזויינים באיזור להימנע מפגיעה באזרחים – ישראלים ופלסטינים. לא פחות חיוני ונדרש שכולנו נימנע מהיסחפות אחרי הסתה ופשעי שינאה, ונפעל יחד לשינוי המצב מן היסוד.
 
במשך עשרות שנים חיים פלסטינים תחת שליטה ישראלית על כל מאפייני האפרטהייד והקולוניאליזם שלה, בצורות ובמידות שונות בעזה, בגדה ובישראל. מציאות שבה שתי החברות, הישראלית והפלסטינית, נתונות במשטר הפרדה דכאני, תוך הסתה שבאה מהדרגים הגבוהים ביותר, הביאה לכך שהדברים הגיעו לנקודת רתיחה ולאובדן אמון באפשרות לעתיד משותף, שוויוני באמת ובטוח.
 
אירועים אלה, גירוש משפחות מבתיהן בשכונת שייח ג'ראח בירושלים, פגיעה בחופש הפולחן בחודש הרמדאן הקדוש למוסלמים, אלימות משטרתית כנגד מפגינים ברחבי הארץ, האלימות במסגד אל-אקצא בהם תקיפה של מתפללים וצוותים רפואיים, וגם תקיפה אלימה כנגד אזרחים ישראלים יהודים, הם ביטויים ותולדות של עוול עמוק וחטא בראשית שמעולם לא הוכר ומעולם לא טופל – חטא הנישול והעליונות של עם אחד על אחר – ביחס, בתיעדוף חיים, בחקיקה ובנגישות למשאבים רוחניים, תרבותיים וכלכליים.
 
לצערנו, קצרות הרואי והמדיניות המכוונת ההרסנית של קובעי המדיניות בישראל הביאה לפתחנו את ההסלמה שאנו בעיצומה, ואת הסבל שנגרם לשני העמים. אנו דורשים כי מקבלי החלטות יתעשתו ויעשו הכל כדי למנוע עוד קורבנות, ואת הרחבת מעגל השכול הסבל והכאב.
 
בימים אלו אנו נמצאים בקשר שוטף עם שותפים ברצועת עזה ובגדה, בדרום ישראל ובחברה האזרחית הישראלית והפלסטינית. פנינו לרשויות בישראל בעקבות התקיפה באל-אקצא, נפעל על מנת שמערכת הבריאות בעזה הסובלת ממחסור גדול במשאבים תוכל להתמודד עם המתקפות, ננסה לענות לצרכים שיופנו כלפינו מאזור הדרום ובישראל בכלל ונמשיך בפעילת ההומניטרית של המרפאה הניידת והמרפאה הפתוחה.
 
כצוותי רפואה האמונים על הטיפול בפצועים בגוף ובנפש, אנו מכירים היטב את המחיר אותו משלמים קורבנות האלימות והשנאה. אנו יודעים כי זהו מחיר שמשלמת גם חברה פצועה ושסועה ועד כמה קשה וארוכה ההחלמה. הפסקת האלימות היא תנאי הכרחי ובסיסי כדי לאפשר את המרחב הבטוח לתהליך ההחלמה לו זקוקים כולנו.

כתבות מומלצותהכל >