//
הממשלה הכריזה על ארגוני חברה אזרחית בגדה המערבית כארגוני טרור

רופאים לזכויות אדם דוחה בתוקף את הכרזת הממשלה על ארגוני חברה אזרחית פלסטינים כארגוני טרורוקוראת לקהילה הבינלאומית לגנות בפומבי את החלטת הממשלה ולפעול לביטול שלה.

צילום: אקטיבסטילס

ביום שישי האחרון גילינו לתדהמתנו כי שישה ארגוני חברה אזרחית פלסטיניים הוצאו אל מחוץ לחוק. בין ששת הארגונים, ארגונים-עמיתים עמם אנו עובדים בשיתוף פעולה במשך שנים רבות – ארגונים מקצועיים ובעלי מוניטין בינלאומי שכעת עלולים למצוא עצמם בפני סגירה. הצו עליו חתם שר הביטחון בני גנץ, מבטא עוד צורה של רדיפה פוליטית של ארגוני זכויות אדם בניסיון להשתיק ולהחליש את המאבק בכיבוש וחשיפת פשעיו.

ממשלות ישראל לדורותיהן שלפו שוב ושוב את קלף ההאשמה בטרור בניסיונן לפרק את המערכת הפוליטית והאזרחית הפלסטינית כדי לחסל כל מנהיגות שאינה לרוחן – החל מגירוש ראשי הערים, דרך סגירת הנציגויות בירושלים ואיסור של כל סממן פוליטי פלסטיני בעיר, וכעת עם ההכרזה על ארגוני חברה אזרחית כארגוני טרור. ארגונים שעובדים תחת האיום התמידי של ישראל, שמנסה מזה שנים לחבל בעבודתם המסורה בין אם באמצעות פשיטה על משרדיהם, מעצר של עובדיהם או באמצעות סימון ארגוני זכויות אדם כבלתי לגיטימיים.

לאורך ההיסטוריה המודרנית, האשמה בטרור שימשה ככלי בידי משטרים דיקטטוריים וקולוניאליסטים לדיכוי השואפים לחירות וצדק. בעלי השררה עשו ועושים מניפולציות שונות במילה 'טרור' כך שקיבלה על עצמה משמעויות רחבות ומורחבות. התבטאות כנגד המשטר המדכא היא מעשה טרור, התארגנות פוליטית וקהילתית היא מעשה טרור, חשיפת שחיתות והפרות זכויות היא מעשה טרור.

לרל"א יש היסטוריה ארוכת שנים של שיתוף פעולה עם חלק מהארגונים שנגדם הוצא הצו. כך לדוגמא ארגון אל-חק, שפועל מזה ארבעה עשורים לקידום זכויות האדם של פלסטינים בשטח הכבוש ומתעד פגיעות בזכויות אדם שנעשות בידי ישראל וע"י הרשות הפלסטינית. אל-חק הוא אחד הארגונים שמובילים את הקריאה להעמדה לדין של ישראלים על ביצוע פשעים נגד האנושות במסגרת הכיבוש וקורא לסיום החסינות שנהנית ממנה ישראל.

ארגון א-דמיר פועל גם הוא מזה עשורים ומגן על זכויותיהם של אסירים פלסטינים בהם ילדים, ועוסק בסוגיית העינויים. רל"א וא-דמיר עובדים בתיאום ובאופן שוטף בכל הקשור ליישום הזכות לבריאות של אסירים פלסטינים בבתי הכלא בישראל, כולל הזכות לטיפול אתי ומניעת האכלה בכפייה של שובתי  רעב.

להחלטת הממשלה יש משמעות הרת גורל עבור החברה האזרחית הפלסטינית – העובדים של הארגונים סומנו כעת ע"י ישראל כפעילי טרור והם נמצאים בסיכון לרדיפה, מעצר והעמדה לדין. הארגונים עלולים להגיע למצב של סגירה מוחלטת, בעודם משאירים אלפי פלסטינים הזקוקים לשירותם ללא מענה, אם ברמה הפרטנית ואם בפעילות משפטית עקרונית בשטחים הכבושים ובזירה הבינלאומית.

במציאות שבה ישראל שולטת בכל היבטי חייהם של הפלסטינים, רומסת באופן שיטתי את זכויותיהם, עוצרת וכולאת אלפים מבני העם הפלסטיני בניגוד לחוק הבינלאומי וללא הליך משפטי צודק, מקיימת משטר אפרטהייד וקולוניאליזם התיישבותי ומבצעת פשעי מלחמה, רדיפה של ארגוני זכויות אדם הנאבקים במעשיה של ישראל, אמנם היא צפויה אך חמורה עד כדי הרת אסון.

בין אם תבוטל ובין אם לא, רל"א תמשיך לעבוד יחד עם עמיתיה מהארגונים הפלסטינים בהגנה על זכויות האדם של כל יושבי הארץ.

כתבות מומלצותהכל >