//
הסתיימה שביתת הרעב של ח'ליל עוואוודה, כשהוא במשקל 38 ק"ג

בימים אלו ממש מחזיקה ישראל ב-743 עצירים מנהליים – הנתון הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות.

לאחר 181 ימים של שביתת רעב, וכשהוא על סף מוות, הודיע הצבא כי הוא מתחייב שלא להאריך את מעצרו המנהלי של ח'ליל עוואוודה. זהו אקורד הסיום לשביתה, שהחל אותה כשמשקלו 86 ק"ג וסיימה במשקל מחריד של 38 ק"ג ועם בעיות תפקודיות קשות שחלקן עשוי להיות בלתי הפיך.
המפתח למצב הרפואי שאליו הגיע עוואוודה במהלך החודשים האלה היה מצוי – לאורך כל אותם ימים ארוכים ומסוכנים – בידיהן של הרשויות הישראליות. כך, בלא משפט ותוך שימוש במידע חסוי שאינו מוצג לסנגוריו, ניתן להאריך מעצר מנהלי עד אין קץ, מה שמותיר את העציר לבחור בשביתת רעב ככלי היחיד העומד לרשותו.
בימים אלו ממש מחזיקה ישראל ב-743 עצירים מנהליים – הנתון הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות – שימוש מופרז העומד בניגוד לאמנת ז'נבה המגבילה את השימוש למקרים חריגים בלבד. ואכן, כבר ב-2016, כאשר מספר דומה של עצורים הוחזקו במעצר מנהלי, ועדת האו"ם נגד עינויים המליצה לישראל "לנקוט בדחיפות בפעולות הדרושות להפסקת השימוש בהליך המעצר המנהלי".
במקום לפעול להפסקת השימוש בכלי דרקוני זה, בחרה ישראל לעגן בחוק את ההזנה בכפייה כנגד מי מהעצירים שיעז למחות באמצעות שביתת רעב. סיפורו של עוואודה מאתגר כל גישה המנסה לחמוק מניהול משפט הוגן ומדרישה לחירות באמצעות דיכוי.

כתבות מומלצותהכל >