//
כך התנערה ישראל מסיוע רפואי לפלסטינים בתקופת הקורונה | דו"ח חדש

פי 10 יותר חיסונים ובדיקות, פי 5 יותר מכונות הנשמה - הפערים בין ישראלים לפלסטינים מתבטאים גם בתוחלת החיים, בשיעור התמותה ממחלות, בכח אדם רפואי ובהוצאה הלאומית על בריאות.

צילום שער: אקטיבסטילס

לקריאת הדו"ח המלא
עברית | ערבית | אנגלית

דו"ח חדש שהוצאנו היום חושף פערים דרמטיים בין מערכת הבריאות הישראלית לבין מערכת הבריאות הפלסטינית סביב ההתמודדות עם הקורונה. הדו"ח מצא, כי במהלך שנת המשבר התנערה ישראל מאחריותה למצב הרפואי בשטחים והסתפקה בביצוע מחוות הומניטריות בהיקף מוגבל מאד. הממשלה דחתה את המלצותיהם של מומחי בריאות ולא העבירה לפלסטינים חיסונים בכמות מספקת. כמו כן, ישראל חיסנה חסרי מעמד המתגוררים בתחומה – אך סירבה לכלול בקבוצה זו חסרי מעמד פלסטינים מהשטחים.

*פי 3 יותר מחוסנים בישראל*

לפי הדו"ח, בעוד שלמעלה מ-58% מהישראלים קיבלו שתי מנות חיסון נגד הקורונה נכון ל- 22 באוגוסט, בעוד שברשות הפלסטינית התחסנו בשתי מנות פחות מ-19% בלבד מהאוכלוסיה. הפער בהתמודדות עם המגיפה ניכר לאורך כל השנה החולפת, כאשר שיעור הבדיקות לאיתור הנגיף עמד בישראל על כמעט פי 10 לנפש מזה שברשות הפלסטינית. בגלל המחסור החמור במשאבים, מערכת הבריאות הפלסטינית נאלצה להגביל משמעותית בתקופת הקורונה את כל הטיפולים הרפואיים שאינם במתכונת חירום.

מחסור במכונות הנשמה בבתי החולים הפלסטיניים

רוב בתי החולים בגדה המערבית כלל לא היו ערוכים עם תשתית נאותה לטיפול בחולי קורונה. החולים שם הופנו למספר מצומצם של בתי חולים מקומיים, אשר שימשו לכך באופן בלעדי. זאת בניגוד לישראל, שבה כל בתי החולים פתחו מחלקות קורונה. בתחילת המשבר נרשם גם מחסור גדול במכונות הנשמה בגדה המערבית: 10 מכונות בלבד עבור 100 אלף איש, וזאת בהשוואה ל- 50 מכונות ל-100 אלף איש בישראל. פערים גדולים נמצאו גם בהיקף הציוד הרפואי, הציוד הסניטרי והכפפות.

פלסטינים חיים 7 שנים פחות מישראלים

היעדר מוכנותה של מערכת הבריאות הפלסטינית לטיפול בקורונה הגיע, כאמור, על רקע מצוקה קשה ממנה סבלה המערכת עוד שנים רבות לפני פרוץ המגיפה. הדו"ח מעלה בהקשר זה, כי תוחלת החיים הממוצעת בגדה המערבית עמדה על 75.9 שנים נכון ל-2018 – פער של קרוב ל-7 שנים לעומת תוחלת החיים בישראל (82.8 שנים). שיעור תמותת התינוקות עמד באותה העת בגדה על 12.8 לאלף לידות – למעלה מפי ארבע מישראל (3.1 לאלף לידות), ושיעור תמותת הילדים בני פחות מ-5 עמד על 20.9 לאלף – פי עשרה משיעור זה בישראל.

פלסטינים מתים יותר ממחלות לב, סכרת ואלצהיימר

התמותה ממחלות בשטחים הכבושים (הגדה המערבית ורצועת עזה) גבוהה אף היא מאשר בישראל. לדוגמא, התמותה בשטחים ממחלת לב איסכמית עומדת על 153 למאה אלף נפש בהשוואה ל-47.7 לאלף נפש בלבד בישראל. משבץ מוחי מתים בשטחים 81.6 על כל מאה אלף נפש לעומת 23.9 בישראל, מאלצהיימר מתים בשטחים 43.3 על כל מאה אלף לעומת 34  בישראל, מסכרת 37.9 לעומת 17.4 בישראל, ומיתר לחץ דם 13 לעומת 1.7 בישראל.

הפערים שהגיעו לשיאם בקורונה ניכרים גם במחסור בכח אדם רפואי ובתשתיות. כך, על כל אלף תושבים ישנם בגדה 1.45 רופאים ו-2.6 אחיות. זאת, בהשוואה ל-3.10 רופאים ו-5 אחיות לאלף נפש בישראל. שיעור המיטות לאלף נפש בגדה ובעזה עומד על 1.3 לעומת ממוצע של 2.2 בישראל. ערב הקורונה, בתחילת 2020, היו בגדה רק 255 מיטות טיפול נמרץ (לעומת 758 בישראל).

ההוצאה הלאומית על בריאות: ישראל 3,145 דולר לעומת 306 דולר ברש"פ

נתוני ההוצאה הלאומית על בריאות מלמדים אף הם על חוסרים משמעותיים, אשר מהם סבלה מערכת הבריאות הפלסטינית ערב הקורונה. נכון ל-2019, הסתכמה ההוצאה לנפש על בריאות בישראל ב-3,145 דולרים, וזאת לעומת 306 דולרים בלבד בשטחים. לשם קבלת קנה מידה, ההוצאה הממוצעת על בריאות במדינות ה-OECD הייתה רחוקה עוד יותר מהשטחים, והגיעה בשנה שלפני הקורונה ל-4,204 דולרים לנפש. ובעוד שבישראל מסתכמת ההשתתפות העצמית מצד מבוטחים במימון שירותי הבריאות ב-6.5% בלבד, כך שהמדינה היא שנושאת בחלק הארי של מימון הרפואה הציבורית, הרי שבגדה מממנת ההשתתפות העצמית לא פחות מ-45% מעלויות הבריאות.

אנו מייחסים לישראל את המצב של מערכות הבריאות אשר סובלות שנים מהגבלות חמורות מצד ישראל, שבין היתר הובילו למחסור ברופאים ובציוד רפואי, להיעדר יכולת פיתוח וקושי בהתמודדות מול מגפת הקורונה וגלי התחלואה שלה. לדברי ע'אדה מג'אדלה, מנהלת המחלקה לשטחים כבושים בעמותה, "כל עוד הכיבוש והשליטה הישראלית מונעים מהפלסטינים לממש בעצמם את הזכות לבריאות, ישראל מחויבת לדאוג להם לשירותי רפואה נגישים ואיכותיים. לישראל חובה לפעול למתן טיפולים ולמילוי חוסרים בציוד ובתשתיות שאינם זמינים בגדה ובעזה, ועליה להסיר את החסמים שהציבה ואשר מונעים את פיתוחה של מערכת בריאות עצמאית לפלסטינים".

כתבות מומלצותהכל >