//
מחיר ההדרה: העלויות הכלכליות של הדרת מבקשי המקלט ממערכת הבריאות הציבורית - לקראת פיתרון בר קיימא

להדרת מבקשי המקלט ממערכת הבריאות ישנן השלכות על בריאות המטופלים והציבור, היא גובה מחיר אתי-מקצועי מצוותי הרפואה ומחיר כלכלי גבוה ממערכת הבריאות.

תמונה: אקטיבסטילס
תמונה: אקטיבסטילס
לקריאת נייר העמדה המלא – לחצו כאן

בה בעת שישראל מאפשרת להם לשהות בישראל כדין כבר מעל לעשור ורואה בהם "זרים שאינם בני הרחקה" – ישראל מסרבת להעניק למבקשי המקלט זכויות סוציאליות, נגישות לשירותי רווחה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.  כתוצאה מכך נגישותם לשירותים הללו מוגבלת ביותר, אך ורק למצבי חירום וקיצון. מבקשי המקלט אינם זוכים לטיפול רפואי מסודר בקהילה, ובהיעדר אפשרויות אחרות, הם נאלצים לפקוד את חדרי המיון בתדירות מוגברת לשם קבלת טיפול חירומי בלבד. עם שחרורם מבית החולים, אין להם המשך טיפול, מעקבים, ובדיקות, והם נאלצים להמתין שוב עד להדרדרות במצבם כדי לזכות בטיפול, וחוזר חלילה, תוך הצבתם בסיכון ממשי.

מעבר לפגיעה בבריאותם ובאתיקה המקצועית של צוותי הרפואה, יש לכך מחיר כלכלי – היקף החובות של בתי החולים בגין טיפולי חירום בחסרי מעמד עולה עם השנים. המחיר של הימנעות מהגשת שירותי בריאות סדירים  למבקשי המקלט, ההישענות על חדרי המיון ועל מענים ייעודיים מצומצמים – עלה למערכת הבריאות, טרום עידן הקורונה, לפחות 110 מיליון ש"ח מדי שנה, אך עם התבגרות האוכלוסיה והמשך ההזנחה, העלויות צפויות עוד להאמיר.

כתבות מומלצותהכל >