//
"מקלט לנפש" - רווחה ובריאות בקרב מבקשי מקלט בישראל | סקר

הסקר מציג מידע כמותי אודות מצבם של מבקשי המקלט בישראל, מהבחינה הבריאותית, רווחתית, תעסוקתית ונפשית, וחושף החמרה במצבם כשנה לאחר פרוץ משבר הקורונה.

צילום: אקטיבסטילס

לקריאת ממצאי הסקר – לחצו כאן

מזה מעל לעשור שמבקשי המקלט שחיים בישראל נאלצים להתמודד עם חיים בחוסר וודאות ובאי-יציבות מתמדת, ללא הכרה רשמית בהם כפליטים, ללא ביטוח בריאות וללא רשתות ביטחון סוציאליות. כל זאת בשעה שהם מתמודדים עם טראומות של רדיפה ואף עינויים וזיכרונות עבר קשים ואינם זוכים להכרה ולטיפול. במקביל, הם חשופים להתעמרות מצידן של הרשויות, המגבילות את נגישותם לשירותים, וכפופים למדיניות ממשלתית המונעת מהם מעמד מוסדר שיאפשר להם לתכנן עתיד להם ולמשפחותיהם.

מגיפת הקורונה החמירה את מצבם של מבקשי המקלט שחיים בישראל. מגפות מטבען פוגעות בראש ובראשונה באוכלוסיות מוחלשות ומודרות אשר מצויות לא רק  בסיכון בריאותי רב יותר להידבקות עקב תנאי החיים והיעדר הנגישות לשירותי בריאות ורווחה, אלא גם בסיכון לפגיעה כלכלית ונפשית ממושכת. ואכן, מבקשי המקלט בישראל היו מהקבוצות הראשונות שנפגעו מהמשבר הכלכלי שליווה את משבר הקורונה, והן גם אחת מהקבוצות האחרונות להתאושש ממנו. בימים אלה, עם שוך המגיפה, מבקשי המקלט ובפרט הפגיעים ביותר מביניהם מתקשים להשתקם מפגעי משבר הקורונה ולחזור לשגרת חייהם, הקשה מלכתחילה.

בהמשך לעבודה אינטנסיבית מטעם הארגונים השותפים בפורום ארגוני הסיוע  מקלט לנפש – רופאים לזכויות אדם, א.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט, מסיל"ה וקוצ'ינטהיחד, למען, ובשיתוף מבקשי מקלט, ביקשו הארגונים לאסוף גם מידע כמותי על אודות מצבם של מבקשי המקלט, מהבחינה הבריאותית, רווחתית, תעסוקתית, ונפשית.

הסקר כלל שאלון אלקטרוני שהופץ באמצעות רשתות חברתיות (פייסבוק, ווטסאפ, טלגרם) והופץ בחודשים פברואר – מרץ 2021. הקריטריון להשתתפות הייתה השתייכות לקהילה הסודנית והאריתראית המתגוררת בישראל בעת המענה לסקר. כדי שהמענה יהיה בשפת מקור, השאלון תורגם לערבית וטיגריניה טרם ההפצה.

בסך הכול ענו על הסקר 238 משיבים, בהם 162 גברים (68.1%) ו-76 נשים (31.9%). מבין המשיבים 14.6% ציינו כי הם מסודאן, ו-85.4% מאריתריאה. הגיל הממוצע למשיב עמד על 33.6, זאת כאשר הגיל הצעיר ביותר עמד על 22, והמבוגר ביותר על 60. 67.1% מבין המשיבים ציינו כי הם הורים לילדים, ו-32.9% אינם הורים.

הסקר שנערך בחלוף כשנה מפרוץ משבר הקורונה בישראל, חושף שורה של מצוקות ופגיעה ממשית גם בעוגני החוסן האחרונים של האוכלוסיה שבנדון, ומחייב התגייסות מוגברת של רשויות המדינה להרחבת המענים הבריאותיים והרווחתיים שמוגשים להם, ולמעבר למדיניות מכילה שתאפשר להם לממש את זכותם לבריאות ולחיים בכבוד.

כתבות מומלצותהכל >