//
על ישראל להפסיק את האפליה נגד הפלסטינים בגישה לחיסונים

מאת ג'וזף לאון, עמית מחקר, רופאים לזכויות אדם-ארה"ב, ודנה מוס, רכזת סינגור בינלאומי, רופאים לזכויות אדם-ישראל.

צילום: אקטיבסטילס
לקריאת המאמר המקורי (אנגלית)

במקביל להתרחבות מבצעי החיסונים נגד נגיף הקורונה ברחבי העולם, אנו עדים לאפליה מבנית ולאי שוויון בכל הנוגע לשאלה מי יזכה לקבל את החיסון מציל החיים ומי לא. אפליה זו מטרידה במיוחד בהקשר של ישראל והפלסטינים, כאשר ישראל, הכוח הכובש בשטחים, מתעלמת מהחובה החלה עליה על פי המשפט הבינלאומי לדאוג לבריאות האוכלוסיה בשטח שבשליטתה.

ישראל אמנם קצרה שבחים על המהירות בה חיסנה אחוז ניכר מאזרחיה, אך היא נמנעת מלמלא את חובתה המוסרית והחוקית לספק חיסונים נגד הקורונה לפלסטינים החיים תחת כיבוש ישראלי בגדה המערבית וברצועת עזה.  עד ראשית חודש מרץ, הספיקה ישראל לחסן באופן מלא למעלה ממחצית אזרחיה, לרבות מתנחלים המתגוררים בשטח הפלסטיני הכבוש בניגוד לחוק הבינלאומי. בה בעת, רוב רובם של הפלסטינים החיים תחת שליטה ישראלית אינם זכאים לקבל את החיסונים מצילי החיים. זוהי מערכת נפרדת ובלתי שוויונית שמותירה את הפלסטינים חשופים להדבקה ולמוות בעיצומו של משבר הבריאות העולמי החמור ביותר מזה מאה שנים, בעוד אזרחי ישראל מפתחים חסינות.

בהתחשב בסכנות הקורונה ובהגבלות שישראל מטילה על השטחים, תוצאותיה של אפליה זו עלולות להיות קטלניות. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, נכון ל-4 במרץ, לפחות 216,802 פלסטינים תושבי השטחים הכבושים נדבקו בקורונה ו-2,314 נפטרו כתוצאה מהנגיף, והמצב הולך ומחמיר: בגדה המערבית נרשמה עליה של 61% במקרי המוות בשבוע הראשון של מרץ לעומת השבוע שקדם לו.

לאחרונה, קבוצת מומחים לזכויות האדם מטעם האו"ם קראו לישראל להבטיח גישה שוויונית לחיסון נגד הקורונה לפלסטינים והביעו חשש מפני ההשלכות הקטלניות של אפליה מסוג זה: "מגיפת הקורונה מכה בגדה המערבית וברצועת עזה בחודשים האחרונים ומערערת את מערכת הבריאות הפלסטינית הסובלת ממחסור קשה מלכתחילה. אנו מודאגים במיוחד מן ההתדרדרות במצב הבריאות בעזה, הנתונה במצור מזה 13 שנה וסובלת ממחסור חמור בחשמל ובמים, מעוני מושרש ומאבטלה".

בהיותה הכוח הכובש בגדה המערבית מאז 1967, ישראל מחויבת על פי אמנת ג'נבה הרביעית להבטיח את בריאות הציבור ולספק את הציוד הרפואי הדרוש לשטח הכבוש "במלוא מידת האמצעים שברשותה". סעיף 56 לאמנה מחייב את המעצמה הכובשת "להנהיג ולהפעיל את אמצעי-המגן ואמצעי-המנע הדרושים כנגד התפשטותן של מחלות מדבקות ומגפות".

ישראל נושאת באחריות משפטית גם על פי הוראות סעיף 12 לאמנה הבינלאומית בדבר זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות, אותה אשררה בשנת 1991, ובית המשפט הבינלאומי לצדק אף אישר כי חובותיה של ישראל על פי אמנה זו חלות גם לגבי הפלסטינים בשטחים.

גורמים ישראליים רשמיים טענו כי על פי הסכמי אוסלו משנת 1993, הרשות הפלסטינית היא הנושאת באחריות לחיסון אוכלוסייתה. ואולם, קיומה של הרשות הפלסטינית, כמו גם מאמצים כלשהם מצידה להשיג חיסונים ללא תלות בישראל, אינם פוטרים את ישראל מחובותיה המשפטיות ככוח הכובש.

ישראל אינה יכולה לטעון כי אין ברשותה את האמצעים לעמוד בחובותיה אלו. על פי דיווחים מן העת האחרונה, ישראל מתכוונת לשלוח אלפי מנות חיסון למדינות שתמכו בשאיפותיה הסיפוחיות ופתחו שגרירויות בירושלים, שחציה המזרחי היה ונותר שטח כבוש שסופח לישראל בניגוד לחוק. אם ישראל יכולה לשלוח חיסונים לחו"ל ככלי דיפלומטי, היא יכולה לספק אותם לפלסטינים החיים תחת שליטתה.

בנתיים, ישראל אישרה העברת חיסונים מסוג ספוטניק 5 לשטחים – תרומת רוסיה. החיסון עצמו לא אושר לשימוש בישראל וזו מספקת לתושביה את החיסון מתוצרת פייזר ביונטק. מהלך זה מנוגד לפרוטוקול פריז בדבר היחסים הכלכליים בין ישראל לרשות הפלסטינית ולמדיניותו ארוכת השנים של משרד הבריאות הישראלי לפיה מתן אישור להפצתן של תרופות בשטחים מותנה בעמידתן בהליכים הרגולטוריים והמדעיים הנחוצים.

נכון לאמצע מרץ, כ-70,000 מנות של חיסון ספוטניק 5 מתוצרת רוסיה הועברו לרצועת עזה ו-12,000 לרשות הפלסטינית. החיסונים נתרמו בעיקר על ידי איחוד האמירויות ורוסיה. נכון למועד חתימת המאמר, ישראל שלחה רק 2,000 מנות חיסון מן הרזרבות שבידיה לרשות הפלסטינית. מנות חיסון אלה מיועדות לעובדי בריאות, אך בפועל כמות זו רחוקה מלענות על הצרכים. לאחרונה, לאחר עיכובים רבים, הודיעה ישראל כי תחסן כ-120,000 פלסטינים שעובדים בתחומה או בהתנחלויות, אך היא ממשיכה להתעלם מאחריותה כלפי שאר האוכלוסייה הפלסטינית.

מנגנון COVAX של ארגון הבריאות העולמי צפוי לשלוח 37,000 מנות חיסון לרשות הפלסטינית עד ה-17 במרץ, ועוד 168,000 מנות של החיסון המיוצר על ידי חברת אסטרה זנקה, אמורות להישלח עד סוף מאי.  עם זאת, לוחות זמנים נקבעו כבר בעבר ואילו החיסונים לא הגיעו. כך שנכון לעכשיו רוב האוכלוסיה הבוגרת הפלסטנית נותרת חשופה להידבקות.

במגיפת הקורונה איש אינו מוגן עד שכולם מוגנים, והדבר נכון גם לגבי הישראלים והפלסטינים, שתי אוכלוסיות שחייהן שזורים אלה באלה באופן עמוק. בדצמבר 2020, 31 ארגוני זכויות אדם ישראלים ופלסטינים, בהובלת רופאים לזכויות אדם (רל"א), קראו לישראל לספק את החיסונים הדרושים למערכת הבריאות הפלסטינית ודרשו ממנה למלא את חובותיה:

  • לפרסם את כמות החיסונים שהוקצתה לאוכלוסיה הפלסטינית ואת לוח הזמנים המדויק להעברתם.
  • לספק מימון מלא במידה ואין ביכולתה של הרשות לממן את החיסונים ואת הפצתם בקרב האוכלוסייה הפלסטינית, ולא לנכות את העלויות מכספי המסים של הרשות.
  • להסיר את הסגר מעל רצועת עזה על מנת שמערכת הבריאות ברצועה תוכל לתפקד כראוי בהתמודדות עם מגיפת הקורונה.

לנוכח העלייה המתמדת במקרי ההידבקות בנגיף הקורונה ובמקרי המוות בשטחים בשבועות האחרונים, על ישראל למלא את חובתה המשפטית והמוסרית בהקדם האפשרי על מנת למנוע המשך אובדן חיים מיותר. רופאים לזכויות אדם ארה״ב (PHR) ורופאים לזכויות אדם ישראל (PHRI) קוראים לישראל להבטיח אספקה והעברה מהירה של חיסוני קורונה לפלסטינים בשטחים, ולוודא כי לכל תושבי השטחים הפלסטינים גישה שוויונית לחיסונים, ברמה הנהוגה בישראל. הארגונים קוראים גם לקהילה הבינלאומית לנקוט בפעולה מיידית על מנת להבטיח כי ישראל אכן מצייתת להוראות משפט זכויות האדם ועומדת בחובותיה אלה.

כתבות מומלצותהכל >