//
עתירה: להסדיר את מעמדם של נפגעי חוק האזרחות

הוראת השעה (חוק האזרחות) בוטלה לפני חודשיים, אך שקד הורתה לרשות האוכלוסין להמשיך כאילו כלום לא קרה. הבוקר עתרנו יחד עם האגודה לזכויות האזרח והמוקד להגנת הפרט, על התנהלות זו לביהמ"ש המחוזי בירושלים.

תמונה: אקטיבסטילס
תמונה: אקטיבסטילס

לינק לעתירה המלאה

בתאריך 6.7.2021 הצביעה מליאת הכנסת ברוב קולות נגד בקשת הממשלה להוסיף ולהאריך את תוקפה של הוראת השעה, ולאחר 18 שנים היא עברה מן העולם, ועימה מקור הסמכות לפגיעה האנושה בזכויות החוקתיות לחיי משפחה ולשוויון. בהתאם לכך, על משרד הפנים היה לפעול מיד על מנת לאפשר בלב פתוח ובנפש חפצה, בהגינות, ללא אפליה וללא הכבדה ביורוקרטית את הסדרת מעמדם של בני משפחה של מי שלא התאפשר להם וזכאים לכך.

לאחר שמנכ"ל רשות ההגירה והאוכלוסין השיב לפניות קודמות של הארגונים בנושא כי "לאור מורכבות הנושא, הנחתה שרת הפנים להמשיך טיפול בהמשך למצב המשפטי שנהג בתקופת תוקפה של הוראת השעה…", הגשנו היום עתירה בשם שורה של נפגעי חוק האזרחות בדרישה להורות למשרד הפנים לטפל בבקשות להסדרת מעמד בישראל של מי שחוק האזרחות והכניסה לישראל חל עליהם עד לפקיעתו בחודש יולי השנה.

בינתיים אלפי אנשים עדיין לא יכולים להסדיר כלל את מעמדם, עובדה הקורעת משפחות. אחרים, שקיבלו היתרים זמניים כדי לשהות בישראל עם בני משפחותיהם, נדרשים לחדש אותם מדי שנה בהליך מתיש,  ואינם זכאים לזכויות המוענקות לתושבים, החיים בישראל כדין ומרכז חייהם בה. הם מקבלים ביטוח בריאות בתנאים יקרים ומפלים, אינם זכאים לגמלאות מן הביטוח הלאומי, לשירותי רווחה, לסיוע בדיור או לסיוע משפטי. הם אינם רשאים, ככלל, לנהוג בישראל, ואינם יכולים  לקבל רישיונות מקצועיים המותנים בתושבות קבע או באזרחות (למשל, בתחומי הבריאות). בשעת משבר כלכלי, כמו מגיפת הקורונה, הם חשופים במיוחד למצוקה ולהידרדרות כלכלית.

כתבות מומלצותהכל >