//
שר הבריאות ניצן הורוביץ הגיע לביקור במרפאת רופאים לזכויות אדם

שר הבריאות ניצן הורוביץ במרפאת רופאים לזכויות אדם: "נדאג לביטוח רפואי למבקשי מקלט בישראל. זה המהלך המוסרי, והמהלך הכלכלי המתבקש".

תצלום: רופאים לזכויות אדם

שר הבריאות ניצן הורוביץ הגיע היום יחד עם ח"כ מיכל רוזין לביקור בקליניקה לטיפול במבקשי מקלט של ארגון "רופאים לזכויות אדם" ביפו ונפגש עם אנשי הארגון לדיון בנושא צמצום הפערים בבריאות בישראל.

בתום הביקור אמר הורוביץ: "אני רוצה להגיד את מה שאמור להיות מובן מאליו – הזכות לבריאות היא זכות יסוד שמגיעה לכל אדם. וזה ממש לא משנה מה צבע עורו, ארץ מוצאו, מקום מגוריו או מעמדו. בריאות היא זכות אדם בסיסית".

"כל מי שנמצא כאן בישראל צריך להיות חלק ממערכת הבריאות ולקבל את הטיפול הטוב ביותר. לצערי הרב, המצב היום בישראל רחוק מזה . עשרות אלפי מבקשי מקלט שחיים בישראל לא מבוטחים ולא זכאים לטיפולים בריאותיים שגרתיים. רבים מהם מונעים מעצמם טיפול חיוני או תרופות משיקולים כלכליים. זה דבר שפשוט אסור שיקרה במדינה שלנו. המדינה מכירה בכך שהם נמצאים וחיים כאן. אבל לא מעניקה להם זכויות בריאותיות בסיסיות. האנשים האלה לא הולכים לשום מקום, וזאת החובה המוסרית והאנושית שלנו לדאוג להם".

"זה לא רק עניין מוסרי, זה גם עניין כלכלי. מבקשי המקלט מונעים מעצמם טיפול מניעתי משיקולים כלכליים ומגיעים למצבי קיצון רפואיים שמצריכים אשפוז בבתי החולים. האשפוזים האלה יקרים מאוד ועלותם מגיעה לעשרות ולפעמים מאות אלפי שקלים. הנזק הכלכלי שנגרם לבתי החולים הוא עצום. מדובר במאות מיליוני שקלים שנופלים על מערכת הבריאות הציבורית."

"המצב בו למבקשי המקלט אין ביטוח בריאות הוא גם עוול מוסרי וגם אין בו שום היגיון כלכלי. נשים לזה סוף. הגענו לסיכום על תקציב ראשוני לטיפול בבעיה הזאת, העבודה כבר החלה ואנחנו מתכוונים להביא בשורות משמעותיות שישנו את חייהם של עשרות אלפי מבקשי מקלט בישראל".

ח"כ מיכל רוזין: "הקורונה לימדה אותנו שבבריאות אין גבולות. וגם לזכויות אדם אין גבולות. זכויות אדם זה לכולם. אני שמחה מאוד על הביקור היום שעוסק באחד האתגרים הגדולים ביותר של מערכת הבריאות – דאגה לחלש ולאלה שסובלים מאפליה והזנחה. תודה גדולה לארגון רופאים לזכויות אדם שעושים עבודה מדהימה, גם מול האוכלוסיה בשטחים הכבושים ובעזה וגם מול מבקשי המקלט. תודה גדולה גם לשר הבריאות שמוביל מהלך חשוב מאין כמוהו להסדרת הביטוח של מבקשי מהקלט. יש רוח חדשה במשרד הבריאות ורוח חדשה בממשלה".

רן גולדשטיין, מנכ"ל רופאים לזכויות אדם: "הביקור נועד לחשוף בפני שר הבריאות את המציאות היום-יומית והעגומה של אי-שוויון ופערים בבריאות – בין מרכז לפריפריה, בין יהודים לערבים, ובין החזקים בחברה הישראלית לבין הקבוצות המוחלשות שבתוכנו, כולל מהגרים וכלואים. אחרי שנים של הזנחה ופערים הולכים וגדלים, הממשלה החדשה חייבת לקחת אחריות ולהבטיח כי הזכות לבריאות מיושמת באופן שוויוני כלפי כל האוכלוסיות שתחת שליטת ישראל – לרבות הפלסטינים בשטחים הכבושים. הבענו בפני השר הורוביץ את הערכתנו לצעד שהוביל בקידום ביטוח בריאות ל-28 אלף מבקשי מקלט, ואנחנו קוראים לו להשלים את המהלך ולהחיל הסדר ביטוחי על כל מי ששוהה בישראל ללא מעמד. אנו מברכים את השר הורוביץ על המחויבות שהביע לקידום שוויון בבריאות, ונוסיף להאיר בפניו ובפני מערכת הבריאות את הפינות החשוכות שבהן שולטת האפליה, הגזענות ושלילת הזכות לבריאות".

כתבות מומלצותהכל >